środa, 3 stycznia 2018

Brak porozumienia między USA a Chinami ws. łamania sankcji ONZ przez KRLD

Niezależnie od kolejnych sankcji wobec KRLD przyjętych przez Radę Bezpieczeństwa ONZ (post tutaj), Stany Zjednoczone zwróciły się do pozostałych członków Komitetu ds. sankcji o przyjęcie czarnej liście statków, które umożliwiają Korei Północnej uchylanie się od sankcji. Z danych wywiadowczych przekazanych sojusznikom miało wynikać, że w ten sposób Korea nadal sprzedaje węgiel (stanowiący jej najważniejsze źródło przychodów) i nabywa rafinowaną ropę naftową (przeładunek odbywa się na pełnym morzu), co odpowiednio stanowiło pogwałcenie Rezolucji RB z oraz z sierpnia przyjętej w reakcji na testy balistyczne oraz z września w odpowiedzi na testy nuklearne. W tym pierwszym przypadku wyładunek miał nastąpić na rosyjskim Sachalinie; dostawcą ropy były natomiast statki pod banderą Hong Kongu, Togo oraz Panamy (WSJ, U.S. Seeks U.N. Ban on Ships Helping North Korea Dodge Sanctions). Korea Południowa zdołała w miniony piątek  zatrzymać jeden ze statków - The Lighthouse Winmor (WSJ, South Korea Holds Ship Thought to Convey Oil to North Korean Vessel); załoga statku rzekomo pochodzi z Chin i Myanmar. Według niepotwierdzonych doniesień południowokoreańskich, wywiad USA miał również udokumentować 30 przypadków łamania embarga na ropę z udziałem statków pod chińską banderą (Chosun Media, Chinese Ships Spotted Selling Oil to N.Korea ).

The Lighthouse Winmore was held by South Korean customs officials on Nov. 24 after it returned to Yeosu.
The Lighthouse Winmore, który mógł dostarczyć KRLD do 600 ton ropy naftowej.


Powyższe incydenty miały wzmocnić argumentację USA zabiegających o wzmocnienie reżimu sankcji; wedle konkluzji raportu C4ADS z połowy grudnia, Korea Północna dzięki rozległej sieci instytucji finansowych, na razie skutecznie uchyla się od sankcji (WSJ, How North Korea’s Global Financing Web Works Around Sanctions).

Po tygodniowe zwłoce, wynikłej z prośby Chin o dodatkowy czas na przeanalizowanie zdjęć dostarczonych przez USA, wydaje się że Pekin zdołał zasadniczo osłabić amerykańską interwencję. Według źródeł bliskich Komitetowi NZ ds. sankcji, czarną listę statków skrócono z 10 do 4 wpisów (WSJ, China Resists U.S. Efforts to Blacklist Ships Through U.N.). Chiny zgodziły się na umieszczenie na liście 3 statków KRLD i 1 z Panamy. Brak było natomiast zgody na pozbawienie chińskich statków dostępu do portów państw członkowskich ONZ, w szczególności wspomnianego powyżej The Lighthouse Winmor.

Brak komentarzy: